Модель оптимізації освітнього процесу для розвитку індивідуальної креативності шляхом розширення модального досвіду осіб що навчаються

Е. А. Gafarova, V. A. Belevitin, Y. N. Smyrnov

Анотація


В статті розглянута модель оптимізації освітнього процесу щодо часового ресурсу для розвитку креативності у процесі засвоєння навчальних дисциплін особами, що навчаються. Розвиток креативності передбачається завдяки розширенню психофізіологічного базиса особи, яка навчається, тобто завдяки максимальній різноманітності модальності навчальних сигналів. Задача оптимізації розв’язана у загальному випадку при побудові моделі на основі інформаційних станів у відповідності з принципами синергії форм інформаційного забезпечення освітнього процесу і оптимального балансу часового ресурсу та мінімально необхідного для значного підвищення рівня розвитку креативності осіб, що навчаються. Розв’язок оптимізації дозволяє оцінити різноманітність модальності навчальних сигналів навчально-методичного забезпечення, їх повноту в рамках навчального модуля, знайти варіанти використання часового ресурсу під час використання різних форм і методів педагогічного впливу у навчальному процесі.

Ключові слова


розвиток креативності; розширення модального досвіду; інформаційні стани; патерни внутрішньої репрезентації; модальності навчальних сигналів

Повний текст:

PDF (English)

Посилання


Dorfman, L.Ya. and Dorfman, L.Ya. (2014), Martindeyl Theory of creativity, Psychology issues: Publishing house LLC Voprosy psikhologii, Moscow, No. 4, pp. 126–134.

Dorfman, L.Ya. and Dorfman L.Ya. (2015), Levels and types of creativity: analysis of modern psychological concepts, Psychological journal: Publishing house “Nauka”, Vol. 36, No. 1, pp. 81–90.

Li, Y.-H., Tseng, C.-Y., Huang, A.C.-W., Lin, W.-L. and Tsai, A.C.-H. (2016), Different brain wave patterns and cortical control abilities in relation to different creative potentials, Creativity Research Journal, Vol. 28, no 1, pp. 89-98.

Kholodnaya, M.A. (2011), All-Russian scientific conference “Intelligence and creativity: scientific traditions and modern approaches”, Psychological journal, Vol. 32, No. 3, pp. 137–139.

Razumnikova, O.M. and Volf, N.V. (2015), Creativity-Related hemispheric selective processing: correalations on globaland local levels of attentional set, Creativity Research Journal, Vol. 27, No. 4, pp. 394–399, http://dx.doi.org/10.1080/10400419.2015.1087272

Kostromina, S.N., Bordovskaya, N.V. Iskra, N.N. and Chuvgunova, O.A. (2015), Neurosciences, psychology and education: problems and prospects of cross-disciplinary researches, Psychological journal: Publishing house “Nauka”, Vol. 36, No. 4, pp. 61–70.

Ozhiganova, G.V. (2015), International scientific and practical seminar “Technology of diagnostics and activation of mental resources”, Psychological journal: Publishing house “Nauka”, Vol. 36, No. 3, pp. 100–102.

Kholodnaya, M.A. (2015), Intellect, creativity, learning ability: resource approach (About development of ideas of V. N. Druzhinin), Psychological journal: Publishing house “Nauka”, Vol. 36, No. 5, pp. 5–14.

Gasimova, V.A. and Dorfman, L.Ya. (2014), Relation between creative thinking of psychometric intelligence and speed of information processing in the conditions of focused and unfocused concentration, Proceedings of International scientific and practical conference “Prospects of Development of Science and Education”, Publishing house: LLC Consulting Company Yukom, Tambov, pp. 41–42.

Pinheiro, I.R. and Cruz, R.M. (2014), Mapping creative: creativity measurements network analysis, Creativity Research Journal, Vol. 26, No. 3, pp. 263–275.

Jaussi, K.S. and Randel, A.E. (2014), Where to look? Creativite self-efficacy, knowledge retrieval and incremental and radical creativity, Creativity Research Journal, Vol. 26, No. 4, pp. 400–410, http://dx.doi.org/10.1080/10400419.2014.961772

Herrmann, D. and Felfe, J. (2013), Moderators of the relationship between leadership style and employee creativity: the role of task novelty and personal initiative, Creativity Research Journal, Vol. 25, No. 2, pp. 172–181, http://dx.doi.org/10.1080/10400419.2013.783743

Kholodnaya, M.A. and Scherbakova, O.V. (2013), Information and energy characteristics of various types of cognitive activities, Psychological journal: Publishing house “Nauka”, No. 5, pp. 96–107

Atanov, M.S., Ivanitsky, G.A. and Ivanitsky, A.M. (2016), Cognitive interface brain-computer and prospects of its practical use, Human physiology: Publishing house “Nauka”, Vol.42, No. 3, pp. 5-15.

Shen, W., Liu, C., Zhang, X., Zhang, J., Yuan, Y., Chen, Y. and Zhao, X. (2013), Right hemispheric dominance of creative insight: an event-related potential study, Creativity Research Journal, Vol. 25, No. 1, pp. 48–58.

Pavlov, A.V. (2012), Algebra of dual Fourier transforms: logic with exclusion, Artificial intelligence and decision making: Publishing house: Federal research center “Informatics and Management” of the Russian Academy of Sciences, No. 3, pp. 26–38.

Pavlov, A.V. (2008), About possibility of Fourier-holography application in simulation of creative thinking: requirements to transfer characteristics of reversive holographic environments, Journal of Optical Technology: Publishing house: St. Petersburg national research university of information technologies, mechanics and optics, Vol.75, No. 10, pp. 42-49.

Gafarova, E.A. (2016), Enhancement of creativity by expansion of variety of trainee modal experience, Discussion, No. 6 (69), pp. 121-130.

EC (2000), Communication from the Commission: E-Learning – Designing “Tejas at Niit” tomorrow’s education, Brussels: European Commission.

Allen, E. and Seaman, J. (2011), Going the distance: Online education in the United States, Babson Park, MA: Babson Survey Research Group.

Hebert, D.G. (2007), Five Challenges and Solutions in Online Music Teacher Education, Research and Issues in Music Education, No. 5 (1), pp. 1–10.

Zhang, D. Zhou, L., Briggs, R.O. Nunamaker Jr, J.F. (2006), Instructional video in e-learning: Assessing the impact of interactive video on learning effectiveness, Information & Management, No. 43(1), pp. 15-27, URL: http://dx.doi.org/10.1016/j.im.2005. 01.004.

Krause, U.M., Stark, R. and Mandl, H. (2009), The effects of cooperative learning and feedback on e-learning in statistics, Learning and Instruction, No. 19(2), pp. 158–170, DOI: http://dx. doi.org/10.1016/j. learninstruc.2008.03.003

Palacios-Marqués, D., Cortés-Grao, R. and Lobato-Carral, C., (2013), Outstanding knowledge competences and web 2.0 practices for developing successful e-learning project management, International Journal of Project Management, No. 31(1), pp. 14–21, DOI: http://dx.doi.org/10.1016/j.ijproman.2012.08.002

Shaidullin, R.N., Safiullin, L.N., Gafurov, I.R. and Safiullin, N.Z. (2014), Blended Learning: Leading Modern Educational Technologies, Procedia-Social and Behavioral Sciences, No. 131, pp. 105–110, DOI: http://dx.doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.04.087

Gnatyshina, E.A., Bogatenkov, S.A., Gnatyshina, E.V. and Uvarina, N.V. (2015), Informacionnaja podgotovka pedagogov professional'nogo obuchenija v aspekte bezopasnosti, monografija, Izd-vo Cheljab. gos. ped. un-ta, Cheljabinsk, Russia.

Ivanko, E.E. (2013), Dynamic programming me thod in minimax problem of tasks distribution among equivalent performers, Bulletin of Southern Ural State University, Series: Mathematical Modelling, Programming & Computer Software, Southern Ural State University (national research university) (Chelyabinsk), Vol. 6, No. 1, pp. 124–130.

Karminskaya, T.D., Kovalyov, V.Z., Tsiporin, P.I. and Arkhipova O.V. (2010), Numerical optimization method of resources distribution for system of educational institutions, Bulletin of the Yugra state university, No. 4 (19), URL: http://cyberleninka.ru/ article/n/chislennyy-metod-optimizatsii-raspredeleniya-resursov-dlya-sistemy-obrazovatelnyh-uchrezhdeniy (date of the address: 24.11.2016).

Moryeva, N. (2013), Optimization of educational process in the conditions of modernization of Russian education, Science and school, No. 3, URL: http://cyberleninka.ru/article/n/ optimizatsiya-uchebnogo-protsessa-v-usloviyah-modenizatsii-rossiyskogo-obrazova-niya (date of the address: 11/24/2016).


Пристатейна бібліографія ГОСТ


  1. Дорфман Л.Я. Теория креативности К. Мартиндейла.  Вопросы психологии: Издательство: ООО "Вопросы психологии" (Москва) ISSN: 0042-8841, №4, 2014, с. 126-134
  2. Дорфман Л.Я. Уровни и типы креативности: анализ современных психологических концепций. Психологический журнал: "Издательство "Наука" ISSN: 0205-9592 т.36 №1, 2015 с.81-90
  3. Li, Y.-H., Tseng, C.-Y., Huang, A.C.-W., Lin, W.-L. and Tsai, A.C.-H. (2016), Different brain wave patterns and cortical control abilities in relation to different creative potentials, Creativity Research Journal, Vol. 28, no 1, pp. 89-98.
  4. Холодная М.А. Всероссийская научная конференция «Интеллект и творчество: научные традиции и современные подходы». Психологический журнал. Т. 32, №3, 2011, с. 137-139
  5. Razumnikova, O.M. and Volf, N.V. (2015), Creativity-Related hemispheric selective processing: correalations on globaland local levels of attentional set, Creativity Research Journal, Vol. 27, No. 4, pp. 394–399, http://dx.doi.org/10.1080/10400419.2015.1087272
  6. Костромина С.Н., Бордовская Н.В., Искра Н.Н., Чувгунова О.А. Нейронаука, психология и образование: проблемы и перспективы междисциплинарных исследований. Психологический журнал: "Издательство "Наука" ISSN: 0205-9592 Т.36, №4, 2015 с. 61-70
  7. Ожиганова Г.В. Международный научно-практический семинар «Технологии диагностики и активизации ментальных ресурсов». Психологический журнал: "Издательство "Наука" ISSN: 0205-9592 Том: 36 № 3, 2015, с. 100-102
  8. Холодная М.А. Интеллект, креативность, обучаемость: ресурсный подход (О развитии идей В.Н. Дружинина). ПСИХОЛОГИЧЕСКИЙ ЖУРНАЛ "Издательство "Наука" ISSN: 0205-9592, Том: 36Номер: 5 Год: 2015 Страницы: 5-14
  9. Гасимова В.А., Дорфман Л.Я. Связи креативного мышления психометрического интеллекта и скорости обработки информации в условиях фокусированного  и дефокусированного внимания. Сборник научных трудов по материалам  Международной научно-практической конференции «Перспективы развития науки и образования» 2014, Издательство: ООО "Консалтинговая компания Юком" (Тамбов) с. 41-42.
  10. Pinheiro, I.R. and Cruz, R.M. (2014), Mapping creative: creativity measurements network analysis, Creativity Research Journal, Vol. 26, No. 3, pp. 263–275.
  11. Jaussi, K.S. and Randel, A.E. (2014), Where to look? Creativite self-efficacy, knowledge retrieval and incremental and radical creativity, Creativity Research Journal, Vol. 26, No. 4, pp. 400–410, http://dx.doi.org/10.1080/10400419.2014.961772
  12. Herrmann, D. and Felfe, J. (2013), Moderators of the relationship between leadership style and employee creativity: the role of task novelty and personal initiative, Creativity Research Journal, Vol. 25, No. 2, pp. 172–181, http://dx.doi.org/10.1080/10400419.2013.783743
  13. Холодная М.А., Щербакова О.В. и др. Информационно-энергетические характеристики различных типов когнитивной деятельности. Психологический журнал: "Издательство "Наука" (Москва)  ISSN: 0205-9592 Т.34, № 5, 2013, с. 96-107.
  14. Атанов М.С., Иваницкий Г.А.,  Иваницкий А.М. Когнитивный интерфейс мозг-компьютер и перспективы его практического использования. Физиология человека:"Издательство "Наука" (Москва) ISSN: 0131-1646 Т.42, № 3,2016  с. 5-15
  15. Shen, W., Liu, C., Zhang, X., Zhang, J., Yuan, Y., Chen, Y. and Zhao, X. (2013), Right hemispheric dominance of creative insight: an event-related potential study, Creativity Research Journal, Vol. 25, No. 1, pp. 48–58.
  16. Павлов А.В. Алгебра фурье-дуальных операций: логика с исключением. Искусственный интеллект и принятие решений: Издательство: Федеральный исследовательский центр "Информатика и управление" Российской академии наук (Москва) ISSN: 2071-8594, № 3, 2012 с.26-38
  17. Павлов А.В. О возможности применения фурье-голографии в задаче моделирования творческого мышления: требования к передаточным характеристикам реверсивных голографических сред. Оптический журнал: Издательство: Санкт-Петербургский национальный исследовательский университет информационных технологий, механики и оптики (Санкт-Петербург) ISSN: 1023-5086, т.75, № 10, 2008, с. 42-49
  18. Гафарова Е.А. Развитие креативности путем расширения разнообразия модального опыта обучаемого. // Дискуссия.- 2016. - №6(69) - с.121-130.
  19. EC (2000), Communication from the Commission: E-Learning – Designing “Tejas at Niit” tomorrow’s education, Brussels: European Commission. 
  20. Allen, E. and Seaman, J. (2011), Going the distance: Online education in the United States, Babson Park, MA: Babson Survey Research Group. 
  21. Hebert, D.G. (2007), Five Challenges and Solutions in Online Music Teacher Education, Research and Issues in Music Education, No. 5 (1), pp. 1–10. 
  22. Zhang, D. Zhou, L., Briggs, R.O. Nunamaker Jr, J.F. (2006), Instructional video in e-learning: Assessing the impact of interactive video on learning effectiveness, Information & Management, No. 43(1), pp. 15-27, URL: http://dx.doi.org/10.1016/j.im.2005. 01.004. 
  23. Krause, U.M., Stark, R. and Mandl, H. (2009), The effects of cooperative learning and feedback on e-learning in statistics, Learning and Instruction, No. 19(2), pp. 158–170, DOI: http://dx. doi.org/10.1016/j. learninstruc.2008.03.003
  24. Palacios-Marqués, D., Cortés-Grao, R. and Lobato-Carral, C., (2013), Outstanding knowledge competences and web 2.0 practices for developing successful e-learning project management, International Journal of Project Management, No. 31(1), pp. 14–21, DOI: http://dx.doi.org/10.1016/j.ijproman.2012.08.002
  25. Shaidullin, R.N., Safiullin, L.N., Gafurov, I.R. and Safiullin, N.Z. (2014), Blended Learning: Leading Modern Educational Technologies, Procedia-Social and Behavioral Sciences, No. 131, pp. 105–110, DOI: http://dx.doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.04.087
  26. Gnatyshina, E.A., Bogatenkov, S.A., Gnatyshina, E.V. and Uvarina, N.V. (2015), Informacionnaja podgotovka pedagogov professional'nogo obuchenija v aspekte bezopasnosti, monografija, Izd-vo Cheljab. gos. ped. un-ta, Cheljabinsk, Russia.
  27. Иванко Е.Е. Метод динамического программирования в минимаксной задаче распределения заданий с равноценными исполнителями. Вестник Южно-Уральского государственного университета. Серия Математическое моделирование и программирование: Издательство: Южно-Уральский государственный университет (национальный исследовательский университет) (Челябинск) ISSN: 2071-0216eISSN: 2308-0256, Т.6, №1, 2013 с. 124-130
  28. Карминская Т.Д., Ковалев В.З., Ципорин П.И., Архипова О.В. Численный метод оптимизации распределения ресурсов для системы образовательных учреждений // Вестник Югорского государственного университета. 2010. №4 (19). URL: http://cyberleninka.ru/article/n/chislennyy-metod-optimizatsii-raspredeleniya-resursov-dlya-sistemy-obrazovatelnyh-uchrezhdeniy (дата обращения: 24.11.2016).
  29. Морева Н.А. Оптимизация учебного процесса в условиях модернизации российского образования // Наука и школа. 2013. №3. URL: http://cyberleninka.ru/article/n/optimizatsiya-uchebnogo-protsessa-v-usloviyah-modenizatsii-rossiyskogo-obrazovaniya (дата обращения: 24.11.2016).




DOI: https://doi.org/10.20535/2521-1943.2017.80.113250

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.


________________

National Technical University of Ukraine "Igor Sikorsky Kyiv Polytechnic Institute" 

Address: 37, Prospect Peremohy, 03056, Kyiv-56, Ukraine

tel: +380 (44) 204-95-37

http://journal.mmi.kpi.ua/