DOI: https://doi.org/10.20535/2521-1943.2018.83.137493

Investigation of energy recovery during braking on hybrid cars using a pneumatic engine

М. М. Yatsyna

Abstract


Purpose. The purpose of the article is to develop methods for generating energy recovery parameters by studying the results of loads of the 3D model of the brake assembly with the Makhovikov energy recuperator based on pneumatic weapons. Also, trends in the development of the use of hybrid vehicles, in particular with energy recovery in
the braking mode when using a pneumatic motor as an additional power unit, are also considered. Methodology. The article presents a technique for creating an energy balance in recuperation braking, since the braking system is one of
the elements of active safety, it requires its detailed study and study. Therefore, an inertial (flywheel, mechatronic) energy storage device can be used as an alternative source of energy for vehicle power units, in which energy is stored in the
form of mechanical energy of a disk or a cylinder that rotates rapidly. Kinetic energy of rotation, accumulated in a rotating body (flywheel). Originality. It is established that the most expedient is to use the input data established in the
regulatory documents. Results. When testing vehicles equipped with a pneumatic drive and an energy recovery system, the share of the pneumatic regenerative braking system should not exceed the minimum level guaranteed by the design of the system.


Keywords


hybrid vehicle; energy recovery; pneumatic engine; parameters; stability; histogram; flywheel

References


Salenko O. F., Yatsina M. M. (2014), “Аnalysis of dynamics of work of pneumodrive for mobile transport mean with autonomous rower source”, Transactions of Kremenchuk Mikhail Ostrogradsky National University. Issue 6/2010(65). pp. 59-62.

Yatsina M.M. (2013), “Improvement of energy efficiency of a pneumatic engine on the basis of geometrical parameters of elements of a working chamber”, Transactions of Kremenchuk Mikhail Ostrogradsky National University. Issue 5/2013 (82). pp. 93-97.

Salenko O. F., Yatsina M. M. (2012), “On the possibility of using drives on mobile vehicles with autonomous source International Scientific”. Gabrovo International Conference. pp. 313-317.

Hertz E.V. (1973), “Dynamic calculation of discrete pneumatic actuators”. Moscow: Mechanical Engineering, P. 17-33.

Yatsina M.M., Litvinenko B.Y. (2008), “Pneumodyngyon with a circular rotor in mechanotron systems”. Transactions of Kremenchuk Mikhail Ostrogradsky National University. 2/2008 (49), pp. 68-72.

Sultus A.P. (2004),“The theory of operational properties of a car”. Kyiv: Mechanical Engineering, 240 p.

Richer E.A. (2000), “High Performance Pneumatic Force Actuator System”. ASME Journal of Dynamic Systems Measurement and Control, pp. 416-425.

Ivanov, M.I., Pereyaslavsky O. M., Sharrogorodsky S. A., Motornaya O.O. (2011), “Modern tendencies of development of systems of hydro-level steering control”. Industrial hydraulics and pneumatics. №4 (34) - P. 93-97.

Ivanov, M.I., Podolyanin I.M., Gunko A.S. (2011), “Application of the hydraulic drive of transverse oscillations of the purifiers of the jig-cutting machine”. Kirovograd: Construction, production and operation of agricultural machines of KNTU. №11. pp. 62-66.

Strutinsky V.B., Pokitelitelya M.I. (2012), “Designing of functional elements of technological complexes”. Technological complexes. №1,2. P.161-168.


GOST Style Citations


1. Карп І.Н. Кількісна оцінка впливу впровадження енергозберігаючих технологій на економіку газу / І.Н.Карп, Є.І. Сухін // Екотехнології та ресурсозбереження. – 2007 с.24-44.

2. Яцина М.М. Аналіз динаміки роботи пневмодвигуна мобільного транспортного засобу з автономним джерелом живлення / О.Ф. Саленко, М.М. Яцина // Вісник Кременчуцького національного університету імені Михайла Остроградського. – 2013. – Вип. 6/2013 (83). – С. 120–124.

3. Ситовський О.П. Методологія визначення оптимального ступеня початкового заряду транспортних засобів автомобілів енергії/ О.П.Ситовський, В.М. Дембицький // Вісник НТУ "ХПІ". Випуск 8/2014 (1051). с.54 -60

4. Саленко О. Ф. О возможности испльзования приводов на мобильных транспортних средствах с автономным источником питания / О. Ф. Саленко, М. М. Яцина // International Scientific Conference 20–21 November 2012, Gabrovo (Болгарія, Габрово), 2012. – С. 313–317.

5. Герц Е.В. Динамический расчет дискретных пневматических приводов / Е.В. Герц // Пневматика и гидравлика. М. : Машиностроение, 1973. – С 17–33.

6. Яцина М. М. Пневмодвигун із кільцевим ротором у механотронних системах / М. М. Яцина, Б. Я. Литвиненко // Вісник Кременчуцького державного політехнічного університету імені Михайла Остроградського. – 2008. – Вип. 2/2008(49), част. 1. – С. 68–72 .

7. Солтус А. П. Теория эксплуатационных свойств автомобиля. учебное пособие / А. П. Солтус К. : Машиностроение, 2004. – 240 с.

8. Richer E.A. High Performance Pneumatic Force Actuator System / E.A. Richer // ASME Journal of Dynamic Systems Measurement and Control, September 2000. pp. 416-425.

9. Іванов, М. І. Сучасні тенденції розвитку систем гідрооб’ємного рульового керування / М. І. Іванов, О.М. Переяславський, С. А. Шаргородський, О. О. Моторна // Промислова гідравліка і пневматика. – 2011. - №4 (34) – С.93-97.


10. Струтинський В.Б. Проектування функціональних елементів технологічних комплексів / В.Б. Струтинський, М.І. Покінтелиця // Технологічні комплекси, №1,2. – 2012. – С. 161-168.

11. Саленко О.Ф. Кероване пнемо-мотор колесо/ О.Ф. Саленко, А.М. Федотьєв, М.М. Яцина // Патент України на корисну модель № 108583, B60K7 / 00 - Бул. № 14 від 25.07.2016 р.

12. Неїжкашка Д.В. Керівний орган керованого пнемо-мотор колеса / Д.В. Неїжкашка, О.Ф. Саленко, М.М. Яцина // Патент України на корисну модель № 117027, B60K17 / 10 - Бюл. № 11 від 12/06/2017.





________________

Mechanics and Advanced Technologies

National Technical University of Ukraine "Igor Sikorsky Kyiv Polytechnic Institute" 

Address: 37, Prospect Peremohy, 03056, Kyiv-56, Ukraine

tel: +380 (44) 204-95-37

http://journal.mmi.kpi.ua/